چگونه مشاوره بگیرم؟
1- انتخاب مشاور
2- نوبت دهی
3- پرداخت ویزیت
4- ارتباط با مشاور
برای استفاده از این بخش بایستی عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.
ورود /ثبت نام
×
مشاوران 724
مارک مشاوران 724
مجله بزرگ مشاوران ۷۲۴
دغدغه مشترک شماره 2: آشنايي با رشد از یک تا سه سالگی (کاشفان کوچک، گام های بزرگی بر می دارند)
چگونه مشاوره بگیرم؟
شما اینجا هستید:
دغدغه مشترک شماره 2: آشنايي با رشد از یک تا سه سالگی (کاشفان کوچک، گام های بزرگی بر می دارند)

دغدغه مشترک شماره 2: آشنايي با رشد از یک تا سه سالگی (کاشفان کوچک، گام های بزرگی بر می دارند)

سلام

پیرو سفری که در مقاله قبل با عنوان : «دغدغه مشترک شماره 1: آشنايي با رشد از تولد تا پايان گردش چهار فصل»،  آغاز کردیم، قصد داریم با دنیای بی­­انتهای کودکان آشنا شویم و ویژگی های کودکان را در هر مرحله از رشد با هم مرور کنیم. در این مقاله در ادامه یکسالگی، رشد کودک را در بازه یک تا سه سالگی مرور خواهیم کرد. مطابق با قالب مقاله قبل، ابعاد رشد و وِیژگی ها و توانایی های رشدی کودک در این بازه با سه دسته بندی جسمانی/بدنی، هیجانی/ اجتماعی و شناختی/زبانی  معرفی خواهد شد. اگر برای سوالات پایانی مقاله قبل، پاسخ های خود را یافتید و اطلاعات جزیی تر را به دست آوردید، زمان آن رسیده که سفر را ادامه دهیم و وارد دنیای کودکان یک تا سه سال شویم:

1 تا 2 سالگی:

  • رشد جسمانی: حرکات هماهنگ مطابق با ریتم هر موسیقی از خود نشان می دهند، می توانند به عقب راه بروند، از پله ها بالا و پایین می روند، اشیا را در حالت ایستاده بر می دارند، با دستشان نقاشی می کنند یا رنگ آمیزی، با گرفتن مداد در دست شروع  به خط خطی کردن می کنند، دستگیره هارا باز و بسته می کنند.
  • رشد هیجانی/اجتماعی: می توانند تصاویر را در آینه تشخیص دهند، شروع کننده بازی می شوند، مستقلانه بازی می کنند، از اینکه موفق شوند، خوشحال شده و این خوشحالی را ابراز می کنند، شروع می کنند تا برای کمک کردن تلاش کنند، درباره خواسته ها و هیجاناتشان بیش از مراحل قبل ابرازگر می شوند ، احساسات منفی خود را بیان می کنند.
  • شناختی/زبانی: وقتی از آنها بخواهیم، صداهای ساده را تقلید می کنند (مثال: گاوه چی می گه: ماما، خروسه چی میگه: قوقولی قوقو)، می توانند اشیا را نام ببرند، به سمت درخواستهایشان اشاره می کنند، جمله دو کلمه ای می گویند، به عضوی از بدن که اسمش را بشنوند اشاره می کنند، به هر چیز آشنایی در کتاب های تصویری اشاره می کنند، اعمال و گفتار بزرگسالان را تقلید می کنند، تفاوت بین من و تو را درک می کنند، اشیا مشابه را تشخیص می دهند (لیوان و فنجان)، کلمات را می فهمند و به آنها واکنش نشان می دهند.  

2 تا 3 سالگی:

  • رشد جسمانی: می توانند به سمت جلو بدوند، روی جایی یا چیزی می پرند، به توپ ضربه می زنند، روی یک پا می توانند بایستند، می توانند صفحات کتاب را ورق بزنند، دایره می کشند، می توانند مداد را بین انگشتان شصت و اشاره نگه دارند.
  • رشدهیجانی/اجتماعی: از جنسیت خود آگاه می شوند، ترجیحات شخصیشان را بیان می کنند، شروع گفتن «نه» را به بزرگسالان آغاز می کنند، با سایر کودکان بازی می کنند، از دارایی هایشان مراقبت می کنند، از اسباب بازی ها و اشیا در قالب نماد چیزی دیگر استفاده می کنند، خلق و خویشان به سرعت تغیییر می کند.  
  • رشد شناختی/ زبانی: به سوالات ساده پاسخ می دهند، می توانند بین 20 تا 50 کلمه را استفاده کنند، خودشان را در تصاویر تشخیص می دهند، اشیا را با کاربردهایشان تطبیق می دهند، اشیای درون کتاب های تصویری را نام می برند، به دستورات ساده واکنش نشان می دهند، جلو آینه حرکتی را که از او خواسته می شود انجام می دهد، اعمال پیچیده تر بزرگسالان را تقلید می کنند، اشیا را دسته بندی می کنند ( به صورت ذهنی یا عینی)

همانطور که در مقاله قبل نیز تاکید شد، باید توجه داشت افراد منحصر به فرد هستند و ممکن است برخی توانایی ها و ویژگی ها را زودتر و برخی توانایی ها را دیرتر کسب کنند. اگر نوزادی نتواند در این بازه های زمانی ویژگی های مناسب هر مرحله را از خود نشان دهد، باید در این زمینه با یک متخصص مشورت شود. در این مقاله و در ادامه آشنایی با رشد کودکان، مرحله 1 تا 3 سالگی را  به طور خلاصه مرور کردیم. اگر در این زمینه سوالات بیشتری داشتید و نیازمند آشنایی با جزییات این مرحله از رشد بودید  می توانید به  بخش معرفی کتاب در سایت مشاوران ۷۲۴ مراجعه کنید و یا در قالب ارسال سوال و جلسه مشاوره از مشاوران و درمانگران کودک و نوجوان سامانه ۷۲۴کمک بگیرید.  در پایان بار دیگر از اینکه ذهن ما پرسش های زیادی را درباره رشد کودک مطرح می کند از او سپاسگزاری کرده و سعی می کنیم با کمک هم به پاسخ های مناسب دست یابیم. برای مثال ممکن است ذهن ما این پرسش ها را مطرح کند: شاخصه اصلی رشد کودک در این مرحله کدام است؟ نیاز اصلی کودکان در این مرحله چیست؟ بهترین شیوه پاسخ گویی به این نیاز چیست؟ در هر نقش که هستیم و به نوعی با کودکان در این سنین در ارتباط هستیم چه وظایفی داریم؟ عملکرد ما تا کنون چگونه بوده است؟ و .... هزاران پرسش دیگر که خوشحال می شویم از شما بشنویم.

ارادتمند

سمانه معین

مشاور و درمانگر کودک و نوجوان

آیا این مطلب را می پسندید؟

تعداد نفر این مطلب را لایک کرده اند.
دریافت مشاوره انلاین
مشاوره تلفنی مشاوره تصویری نوبت دهی مشاوره
مطالب پیشنهادی
مشاوره انلاین در مازندران مشاوره انلاین در کهگیلویه و بویراحمد مشاوره تصویری  مشاور درمان مشكلات جنسى مشاوره انلاین در کرمانشاه مشاوره تصویری | زنجان
مشاوره متنی رایگان