چگونه مشاوره بگیرم؟
1- انتخاب مشاور
2- نوبت دهی
3- پرداخت ویزیت
4- ارتباط با مشاور
برای استفاده از این بخش بایستی عضو سایت شوید یا اگر عضو هستید وارد حساب کاربری خود شوید.
ورود /ثبت نام
×
مشاوران 724
مارک مشاوران 724
مجله بزرگ مشاوران ۷۲۴
اختلالات روانشناختی نوجوانان در طول شیوع کووید19و تعطیلی
چگونه مشاوره بگیرم؟
شما اینجا هستید:
اختلالات روانشناختی نوجوانان در طول شیوع کووید19و تعطیلی

اختلالات روانشناختی نوجوانان در طول شیوع کووید19و تعطیلی

این مقاله ترجمه  بخشی از مقاله مروری با عنوان ((اختلالات روانشناختی نوجوانان در طول شیوع کووید۱۹و تعطیلی)) است که توسط  بنجامین گیسوم و همکاران در مجله تحقیقات روانشناختی در سال ۲۰۲۰به چاپ رسیده است.

ترجمه:مریم مرادیان

دانشجوی دکتری مشاوره

مقدمه

از دسامبر ۲۰۱۹، شیوع کرونا ویروس از ووهان چین آغاز و به مرور زمان در سراسر جهان پخش شد. شیوع کرونا ویروس منجر به مرگ و میر نزدیک به ۳۸۳هزار نفر در همان روزهای نخست ژوئن ۲۰۲۰ در دنیا شد.

نوجوانان به عنوان یکی از گروه های آسیب پذیر محسوب می شوند و در حال سپری کردن یک دوره تحولی بحرانی هستند. شیوع کووید ۱۹ و ایجاد محدودیت ها، احتمالا نتایج چندگانه ای بر زندگی نوجوانان داشته باشد: استرس حاد و مزمن، نگرانی در مورد خانواده، داغدیدگی های غیر منتظره، تعطیلی ناگهانی مدارس، قرنطینه خانگی، افزایش زمان دسترسی به اینترنت و شبکه های مجازی و همچنین نگرانی در مورد مشکلات اقتصادی خانواده و کشور.

به هر حال روابط اجتماعی و تعاملات رو در رو به شدت کاهش یافته است، افراد ملزم به ماندن در خانه هستند و استفاده از ماسک ضروری است. و مجموع این عوامل تاثیرات روانشناختی اجتناب ناپذیری بر افراد دارد.

محدودیت ها ممکن است در مورد نوجوانانی که از قبل به برخی از اختلالات روانشناختی مبتلا بودند، منجر به تغییر ناگهانی در میزان مراقبت شود.

بیش از ۲/۲ میلیون کودک در جهان وجود دارد که تقریبا ۲۸درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص می دهند. و سنین بین ۱۰تا ۱۹ سالگی، ۱۶ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند(یونیسف،۲۰۱۹). کرونا ویروس زندگی مردم سراسر جهان از جمله کودکان و نوجوانان را به شیوه ای بی سابقه تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از روش های ضروری برای محافظت در برابر آلودگی کووید۱۹، در سراسر جهان، قرنطینه و فاصله اجتماعی است(شن و همکاران،۲۰۲۰). بر این اساس از ژانویه ۲۰۱۹، کشورهای مختلف، به ایجاد محدودیت های سراسری یا ناحیه ای و تعطیلی اقدام کردند. یکی از اتفاقات مهم در این وضعیت؛ تعطیلی مدارس، نهادهای آموزشی و فعالیت های گروهی بود. چنین محدودیت های شدیدی، منجر به ایجاد استرس ، اضطراب و احساس تنهایی همه گیر شد. اما تاثیرات منفی بلند مدت وجود این ویروس بر روی کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان، بیشتر است.چنین پیامدهایی به خاطر وجود عوامل آسیب پذیری مثل؛ تحولات رشدی، شرایط آموزشی فعلی، نیازهای خاص این گروه، شرایط روانی از پیش موجود، قرنطینه خانگی به خاطر در امان بودن از آلودگی یا ترس از آلودگی است.

فرایند یادگیری قبل از تعطیلات کودکان و نوجوانان شامل تعاملات رودررو با معلمان و همکلاسی هایشان بود. و متاسفانه تعطیلی مدارس، بر بیش از ۹۱درصد از دانش آموزان و دانشجویان تاثیرات منفی داشت. قرنطینه خانگی در کودکان و نوجوانان منجر به ایجاد اضطراب و بلا تکلیفی و این موارد به نوبه خود موجب اختلال در آموزش، فعالیت های فیزیکی و روابطشان می گردد.

عدم وجود برنامه های ساختاریافته مدرسه در طولانی مدت موجب احساس خستگی و فقدان افکار خلاقانه برای انجام فعالیت های علمی است.

شیوع بیماری، بحران، تعطیلی

حوادث آسیب زا، افسردگی، اضطراب

در زمان همه گیری یک بیماری به عنوان یک بحران، خطر افزایش اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)، افسردگی و اضطراب وجود دارد(داگلاس و دیگران،۲۰۰۹). دو مطالعه در چین، یکی شامل ۲۰۹۱ و دیگری شامل۲۸۵ آزمودنی بالغ در طول شیوع کووید ۱۹ در ووهان، بروز استرس پس از سانحه بین۴/۶درصد تا ۷ درصد را گزارش و نشان می دهند این اختلال با متغیرهای جنسیت مونث و کیفیت پایین خواب همبسته است.

در زمان شیوع سارس، در مطالعه ای که بین خانواده های آمریکایی انجام شد، وجود اختلال استرس پس از سانحه در ۳۰درصد از کودکان را نشان داد.

اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب، تاثیرات اجتناب ناپذیر بحران ها بر سلامت روان نوجوانان هستند( کروباستیا،۲۰۰۶؛ یال و دیگران،۲۰۰۰؛ بولتن و دیگران، ۲۰۰۰؛ کار،۲۰۱۹).دختران دو برابر بیشتر از پسران از اختلال استرس پس از سانحه رنج می برند.اختلال استرس پس از سانحه، تاثیر مخربی بر رشد مغزی کودکان دارد، این اختلال بر روی بخش پیشانی مغز اثر می گذارد و منجر به افزایش واکنش ترس و کاهش تنظیم هیجانی می گردد. نتایج عصب شناختی این اختلال، تضعیف عملکرد هیپوکامپ و افزایش فعالیت آمیگدال مغز است.

ابتلای یکی از آشنایان به کرونا ویروس، یک عامل خطر برای ابتلا به اضطراب در جمعیت دانش آموزان چینی بود. عوامل محافظت کننده در برابر اضطراب؛ در بین ۷۱۴۳شرکت کننده در این تحقیق، زندگی در مناطق روستایی، ثبات درآمد خانواده و زندگی همراه با والدین بود.

در تحقیقی که ژو و همکاران(۲۰۲۰) بین ۸۰۷۹نوجوان چینی ۱۸-۱۲ ساله انجام دادند شیوع بالای علائم افسردگی(۴۳درصد)، اضطراب(۳۷درصد) و همبودی هر دو اختلال(۳۱درصد) در طول کووید ۱۹ را گزارش دادند.جنسیت مونث در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این علائم بود.

تعطیلی

قرنطینه تاثیرات منفی بر سلامت روان افراد دارد. از جمله؛ بروز استرس پس از سانحه، سردرگمی و خشم(بروک و همکاران،۲۰۲۰). در کودکان و نوجوانان زمان تعطیلی مدارس با کاهش فعالیت های فیزیکی، بروز الگوهای نا منظم خواب، رژیم غذایی نامناسب و وابستگی به وسایل الکترونیکی همراه است(ونگ و همکاران، ۲۰۲۰). رابطه دوسویه ای بین بلوغ فکری و محیط اجتماعی وجود دارد و دوری از محیط اجتماعی بر اختلالات روانشناختی که ممکن است در طول دوران نوجوانی بروز کنند اثرگذار است.

نوجوانان در حال تجربه دوره ای جدید با احساس ناایمنی، نگرانی در مورد سلامت و شغل خویشاوندانشان، مسئله همیشگی مرگ، جدایی ناگهانی از دوستان و تعطیلی مدرسه هستند.

در یک نمونه دانشگاهی در اسپانیا شمار زیادی از دانشجویان در هفته های اول محدودیت ها، در آزمون های اضطراب نمره بالایی در حدود۲۱درصد و در مورد افسردگی ۳۴درصد را گزارش دادند(آدریزولا-گونزالز و دیگران،۲۰۲۰)تعطیلی برای برخی نوجوانان، تجربه ای ناخوشایند است.

در طول بحران ها بروز رفتارهای برون ریزی و پرخاشگرانه، اختلالات خواب، مشکل با همشیرها، احساس تنهایی و افسردگی قابل مشاهده است.

سوگواری

برای برخی نوجوانان، مرگ های مکرر مرتبط با کووید۱۹ اولین تجربه آنها، از موضوع مرگ است. نوجوانان اغلب این موضوع را به عنوان یک تروما تجربه می کنند. حوادث آسیب زا منجر به افزایش مدت دوره سوگ در نوجوانان می شود. مرگ والدین یک عامل خطرناک در بروز اختلال افسردگی حاد در نوجوانان است. شرایط اقتصادی ضعیف، این وضعیت را دشوارتر می کند.

خانواده و خشونت های درون خانواده

در تعداد زیادی از کشورها، خانواده ها در محدودیت های کرونایی به سر می برند. حوادث استرس آمیز زندگی با استرس هیجانی والدین و در نتیجه کاهش میزان توجه به فرزندان گره خورده است.

این محدودیت ها ممکن است در طول دوره کووید ۱۹ منجر به خشونت های درون خانوادگی شود. کشورهای زیادی از جمله فرانسه و برزیل، افزایش موارد خشونت خانگی را گزارش داده اند. کودکان در این شرایط بیشتر در معرض بدرفتاری و غفلت قرار دارند. در این دوران موارد خشونت به خصوص خشونت جنسی علیه زنان و دختران افزایش یافته است.

 

اینترنت و شبکه های اجتماعی

شیوع کووید۱۹در یک بافت اجتماعی جدید موجب دسترسی بیشتر به شبکه های اجتماعی و اینترنت شده است.

استفاده از رسانه اجتماعی می تواند یک عامل مثبت در کمک به نوجوانان برای حفظ تعاملات اجتماعی در طول تعطیلی باشد. هرچند رسانه های اجتماعی نتایج نامطلوبی نیز در پی دارند.

با توجه به بررسی ادبیات تحقیق ، زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی با سطوح افسردگی، اضطراب و فشار روان شناختی مرتبط است(باری و همکاران،۲۰۱۷). اختلال در فرایند خواب و اعتیاد به اینترنت از جمله پیامدهای استفاده از شبکه های اجتماعی است. در بین مدل های مختلفی که اعتیاد به اینترنت را توضیح می دهند، مطالعات نشان می دهند که اعتیاد به اینترنت ممکن است تحت تاثیر استرس  یا تجربیات آسیب زا قرار داشته باشد(سرنیگلیا و دیگران،۲۰۱۷). اعتیاد به اینترنت با کاربرد بازی های آنلاین یا استفاده از شبکه های اجتماعی و همچنین افسردگی مرتبط است(کاس و دیگران،۲۰۱۳؛ ها و دیگران،۲۰۰۷).

علاوه بر این گاهی نوجوانان، اطلاعاتی را از اینترنت دریافت می کنند که اغلب با بافت سنتی که در آن زندگی می کنند، ناهمخوان است(اوسترهاف و پالمر،۲۰۲۰). و به این علت که فاقد مهارت های لازم در برخورد با چنین اطلاعاتی هستند، ممکن است با مشکل مواجه شوند.

در مجموع نوجوانان آسیب پذیر هستند و لازم است سیستم سلامت و متخصصان سلامت روان به رغم وجود محدودیت ها، به این گروه سنی توجه ویژه ای داشته باشند.

منبع:

Psychiatry research

Adolsce psychiatric disorder during the COVID-۱۹ pandemic and lockdown

Selim Benjamin guessoum, jonathan lachal, rahmeth radjack,Emilie carretier,sevan minassian,laelia benoit, marie rose moro

 

 

 

 

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟

تعداد نفر این مطلب را لایک کرده اند.
لینک کوتاه مقاله
نام مقاله: اختلالات روانشناختی نوجوانان در طول شیوع کووید19و تعطیلی
نام نویسنده: مریم مرادیان
تاریخ انتشار: 1399/9/9
تعداد بازدید: 80
برچسب ها: روانشناختی مشاوره مشاوره نوجوانان مشاوره تصویری مشاور انلاین
دریافت مشاوره انلاین
مشاوره تلفنی مشاوره تصویری نوبت دهی مشاوره
مطالب پیشنهادی
مشاوره انلاین رایگان مشاوره انلاین در قم مشاوره گرفتن در خراسان شمالی مشاوره آنلاین | مشاور روان درمانى فردى مشاوره آنلاین | مشاور خانواده درمانى
مشاوره متنی رایگان